Temperatuurmeter leidt eigen leven

Voor vragen over de electronica en de voertuigcomputers
Bagheera

Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door Bagheera » 04 aug 2009, 21:05

De temperatuurmeter in het dashboard van mijn MK1 Station lijkt een eigen leven te leiden. De meter geeft zo af en toe te temperatuur aan (die is dan altijd wel goed). Maar vaak blijft hij ook onderin staan. Ik heb onlangs de teller unit vervangen omdat de temperatuurmeter en toerenteller niets meer deden. Het "printje", voor zover je dat zo kan noemen, achter op de unit wat stuk. Nu doet mijn toerenteller het weer prima en de temperatuurmeter dus af en toe.
Logisch gedacht zou je zeggen dat de sensor op t blok wel in orde is. Maar ik ben geen monteur of iets in die geest, dus misschien kan iemand mij een goede hint geven, of is het een bekend probleem van deze 1e serie Mondeo's ?
Ik zit nu dus te denken aan de bedrading of toch die sensor? Ik las ook ergens dat er een "zender" zit die de informatie naar de meter doorgeeft. Dus tussen meter en sensor? Klopt dat?

Ik vind het bijzonder storend dat dat metertje het niet doet, en ik kan verder ook niet veel info vinden over een af en toe werkende meter. Wel meters die alle kanten op vliegen maar niet dit probleem. Maw, ik heb wel gezocht hier op t forum voor ik dit postte.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Gebruikersavatar
manuel
Berichten: 2889
Lid geworden op: 07 mar 2009, 23:44
Woonplaats: Emmen
Geslacht:
Leeftijd: 49

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door manuel » 04 aug 2009, 22:51

de thermostaat van de mk1 is ook een bekend probleem, mischien geeft hij wel de juiste waarde aan?
ast nait giet zoalst mot dan mot ut moar zoalst giet
Ford Mondeo platinum station 2006 2.0 tcdi 130 pk

Gebruikersavatar
Bennos
Administrator
Administrator
Berichten: 17321
Lid geworden op: 06 jun 2009, 17:12
Beperking(en): Neen
Woonplaats: Spijkenisse
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contact d.m.v.:
Netherlands

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door Bennos » 05 aug 2009, 11:07

Weet wel dat die temperatuur sensortjes vaak kaduuk gaan, had hetzelfde probleem met mn MK2, vervangen en alles weer als vanouds :D
BMW F02 760Li V12 High Executive '10 (Black-Sapphire Metallic)
Afbeelding
BMW G30 530i High Executive '17 (Imperialblau Metallic)
Afbeelding

Bagheera

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door Bagheera » 05 aug 2009, 13:25

Ik denk niet dat het de thermostaat is. De motor lijkt namelijk wel gewoon op normale bedrijfstemperatuur te lopen. Ik ben er mee op vakantie gegaan en geen hinder of wat ook ondervonden. Behalve dat metertje dat het dan wel dan niet doet.
Vanochtend met koude motor weg gereden en metertje deed het. Vertrokken van bezoek adres naar huis, na plm 1,5 uur en metertje bleef weer onderin staan. Hij komt, zo lijkt het, wel iets omhoog maar gaat niet op de juiste waarde staan. Hij blijft dan ver onder koud staan zeg maar.
Hij zal het morgen met koude motor vast wel weer even doen. Gek ding.

jana

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door jana » 05 aug 2009, 18:39

Sensor is een zwak punt, heb de mijne ook al eens vervangen. Deze zit van onderen op het thermostaathuis, enventueel heb ik er nog één......

Bagheera

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door Bagheera » 07 aug 2009, 15:31

Volgens de dealer hier in Ede kan het heel goed de sensor zijn. Dan moet die dus maar eens vervangen worden. Is dat een makkelijke klus? Of kun je dat beter door een dealer laten doen? Ikzlef mag zeggen dat ik 2 rechterehanden heb dus misschien moet ik er zelf maar aan beginnen. Moet ik hierbij nog aan bepaalde dingen denken?

Trouwens vanmorgen met koude moter een werkende meter. Toen hij warm was deed hij het eerst niet, maar een poosje later ineens wel weer even waarna hij er weer mee ophield. Anyway, wat kost zo'n sensor eigenlijk? En jana, wat reken jij er voor?

Alsvast dank voor jullie reacties trouwens! :-D

Gebruikersavatar
king
Berichten: 928
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:45
Woonplaats: Sneek
Geslacht:
Leeftijd: 54
Netherlands

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door king » 07 aug 2009, 18:21

Bagheera schreef:Volgens de dealer hier in Ede kan het heel goed de sensor zijn. Dan moet die dus maar eens vervangen worden. Is dat een makkelijke klus? Of kun je dat beter door een dealer laten doen? Ikzlef mag zeggen dat ik 2 rechterehanden heb dus misschien moet ik er zelf maar aan beginnen. Moet ik hierbij nog aan bepaalde dingen denken?

Trouwens vanmorgen met koude moter een werkende meter. Toen hij warm was deed hij het eerst niet, maar een poosje later ineens wel weer even waarna hij er weer mee ophield. Anyway, wat kost zo'n sensor eigenlijk? En jana, wat reken jij er voor?

Alsvast dank voor jullie reacties trouwens! :-D
Is zelf goed te doen, als je maar niet te grote handen hebt. Ik heb er een pijpsleuteltje voor gebruik. De sensor zit schuin onderin het thermostaathuis. Doek er onder en los draaien maar. Daarna even wat koelvloeistof bij vullen. Maar ik denk dat de garage er ook weinig voor rekent. Voor hun is het 10 minutjes werk.
Ford S-Max 2.0 Titanium
bj 9-2007, panoramadak
parkeersensoren voor/achter, CC, AC, 8 voudig elec verstelbare stoelen L+R. Navigatie,
16 inch lm met 215-60-16 in de winter en 235-35-20 Jaguar velgen in de zomer.
kmst 169.000, kleur White grape

Bagheera

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door Bagheera » 08 aug 2009, 12:37

Hmm nou, Van Der Kolk in Ede rekende er al gauw 45 min voor á 70 euro per uur. En dan komt de sensor er nog bij. Kweenie wat die kosten, maar dan kun je t beter zelf doen denk ik.

Gebruikersavatar
king
Berichten: 928
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:45
Woonplaats: Sneek
Geslacht:
Leeftijd: 54
Netherlands

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door king » 08 aug 2009, 19:54

De sensor was meen ik 19 euro. Wat voor monteurs heeft deze garage aan het werk!!! Dat die 45 min over een sensor vervangen doen. Het is heel simpel. Stekker er af. Sensor er uit draaien, daar bij komt wat koelwater er uit, nieuwe sensor er in draaien en wat koelwater in het reservoir bij vullen. Klaar is kees. De nieuwe sensor niet loeier vast draaien, is namelijk van een legering en ze willen wel breken bij al te veel geweld. Vast is vast.
Ford S-Max 2.0 Titanium
bj 9-2007, panoramadak
parkeersensoren voor/achter, CC, AC, 8 voudig elec verstelbare stoelen L+R. Navigatie,
16 inch lm met 215-60-16 in de winter en 235-35-20 Jaguar velgen in de zomer.
kmst 169.000, kleur White grape

Bagheera

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door Bagheera » 09 aug 2009, 20:26

Dan moest ik maar eens langs de dealer gaan om zo'n ding te halen en wat koelvloeistof natuurlijk! Dank voor jullie reacties!!! :mrgreen:

Gebruikersavatar
mafdaf
Oud team-lid
Oud team-lid
Berichten: 2128
Lid geworden op: 10 aug 2007, 20:22
Woonplaats: Emmen
Leeftijd: 46
Contact d.m.v.:

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door mafdaf » 09 aug 2009, 22:46

Koelvloeistof niet bij de dealer joh. Da's 1,59 per liter bij de Action!
Dacia Logan MCV


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
***Bird's Nest Society - Opvang voor zwerfkinderen in India***

Gebruikersavatar
Bas
Oud team-lid
Oud team-lid
Berichten: 5910
Lid geworden op: 02 mar 2008, 19:42
Woonplaats: Annen
Geslacht:
Leeftijd: 43
Netherlands

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door Bas » 10 aug 2009, 01:05

mafdaf schreef:Koelvloeistof niet bij de dealer joh. Da's 1,59 per liter bij de Action!
Das niet duur :shock:
Ik betaal 2.15 de liter
Ford Mondeo station 1.6 TDCI bwjr 2015 Titanium
Volledig onaangepast, gewoon veel opties.

Gebruikersavatar
Bennos
Administrator
Administrator
Berichten: 17321
Lid geworden op: 06 jun 2009, 17:12
Beperking(en): Neen
Woonplaats: Spijkenisse
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contact d.m.v.:
Netherlands

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door Bennos » 10 aug 2009, 15:07

mafdaf schreef:Koelvloeistof niet bij de dealer joh. Da's 1,59 per liter bij de Action!
Lekker goedkoop, net als die flatblades :mrgreen:
BMW F02 760Li V12 High Executive '10 (Black-Sapphire Metallic)
Afbeelding
BMW G30 530i High Executive '17 (Imperialblau Metallic)
Afbeelding

ferryinc

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door ferryinc » 10 aug 2009, 15:12

Ruitensproeiervloeistof 1,78 per 5 liter. Alleen olie zou ik niet daar halen voor de rest is het lekker veul voor weinig.

Gebruikersavatar
Bennos
Administrator
Administrator
Berichten: 17321
Lid geworden op: 06 jun 2009, 17:12
Beperking(en): Neen
Woonplaats: Spijkenisse
Geslacht:
Leeftijd: 40
Contact d.m.v.:
Netherlands

Re: Temperatuurmeter leidt eigen leven

Bericht door Bennos » 10 aug 2009, 15:21

Toch een dezer dagen maar weereens gaan neuzen daar :D
En nog een setje flatblades halen :mrgreen:
BMW F02 760Li V12 High Executive '10 (Black-Sapphire Metallic)
Afbeelding
BMW G30 530i High Executive '17 (Imperialblau Metallic)
Afbeelding

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten