Uitlezen modeo clx e2 1993

Voor vragen over de electronica en de voertuigcomputers
Gesloten
mondeo1993

Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door mondeo1993 » 17 nov 2008, 00:18

Wie kan mij vertellen waar ik mijn mondeo uit kan laten lezen?
De dealers bij mij hebben een nieuwe ISD die mijn mondeo niet kan uitlezen.

alvast bedankt.

Henri

Gebruikersavatar
zeeland
Berichten: 739
Lid geworden op: 03 dec 2006, 11:02
Woonplaats: vlissingen
Leeftijd: 44

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door zeeland » 17 nov 2008, 17:43

eigenlijk is het bezopen maar helaas werkelijkheid.
kom je met je mondeo mk1 bij de ford zeggen ze dood leuk dat het wel een oud model is en er niks meer voor te krijgen is.
ik snap heus wel dat je niet alles kan bewaren in de magazijnen van ford.
ik meen te weten dat ze gewoon zeggen dat een auto gemiddeld 13 jaar oud word.
dan gaan ze langzaam van dat type het magazijn leeg halen.
toevallig weet ik dat er nog enkele rs voorbumpers in keulen in het magazijn leggen
dus ik dacht als het toch oude troep is kan ik het mooi voor weinig kopen.
maar dat deden ze dus ook weer niet helaas.

maar even op je vraag terug komend.
heb je meerderen ford dealers geprobeerd.
die in vlissingen kan het nog wel uitlezen.
en zo zullen er ongetwijfeld nog wel een aantal ford garages wezen.
je zou het ook bij een bosch garage kunnen proberen.
die zijn van alle merken thuis zeggen ze.
al kan ik je daar niks over vertellen want ik ben er nog nooit geweest.
ford

Gebruikersavatar
dick1967
Berichten: 2978
Lid geworden op: 24 apr 2008, 21:57
Woonplaats: Ede Gelderland
Geslacht:
Leeftijd: 56

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door dick1967 » 17 nov 2008, 19:45

met het ids wat nu gebruikt word kan hij nog mee uitgelezen worden is wel lastig maar het gaat
ik heb die van mij ook uitgelezen
het is echter wel zo dat er heel weinig info op tehalen is de comp van een mk1 is vrij dom
maar ik begrijp dat je ergens een probleem mee hebt ? laat het even weten
dan probeer ik er uit te komen of anders een ander wel hier op het fmc
er zit hier best wel veel ervaring.
gr dirk
I het trotse bezit van een mk 4.5 1.6 tdci titanium station
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

mondeo1993

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door mondeo1993 » 17 nov 2008, 22:57

Reactie op dirk1967.

Allereerst dank voor jullie reactie.

Ik heb problemen met het stationair toerental in koude toestand.
mijn gaspedaal reageert dan slecht/niet.
Luchtmassameter al vervangen, deels probleem opgelost, hij slaat niet meer af in koude toestand en mijn motor "bonkt" niet meer.
Alleen zit er iets niet lekker op het technische gebied, heb hem overgenomen van een vrouwjte van het werk die er altijd rustig (als oud vrouwtje) in gereden heeft! ECHT WAAR!
Als ik hem een beetje doortrek, dan lijkt het wel alsof hij erg lui is, de auto begint wel telkens meer op gang te komen.
Door elcoholist is er al aangegeven dat er waarschijnlijk verkeerde olie is gebruikt waardoor de hydrolische klepstoters niet juist werken.
Ik heb de olie nog niet vervangen (eerdaags doen), maar het lijkt op een groter probleem dan de olie alleen.
De auto heeft alle onderhoudsboekjes, en is onlangs voor een winterbeurt geweest.
Groet Henri
Laatst gewijzigd door mondeo1993 op 18 nov 2008, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zeeland
Berichten: 739
Lid geworden op: 03 dec 2006, 11:02
Woonplaats: vlissingen
Leeftijd: 44

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door zeeland » 18 nov 2008, 17:13

als ik het zo lees zou ik hem inderdaad maar eens een beurt geven.
en dan eens inrijden. als er echt jaren lang zeer rustig mee is gereden is de motor niet meer gewend om sportief te rijden.
ford

elcoholist

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door elcoholist » 19 nov 2008, 03:55

mondeo1993 schreef:Door elcoholist is er al aangegeven dat er waarschijnlijk verkeerde olie is gebruikt waardoor de hydrolische klepstoters niet juist werken.
Ik heb de olie nog niet vervangen (eerdaags doen), maar het lijkt op een groter probleem dan de olie alleen.
er is voor de mk1 eigenlijk geen groter probleem als de verkeerde olie.
een 93er heeft ook nog een oliedrukventiel dat erg klein is, in het ergste geval moet daar nog een ander in, maar lijkt me stug dat de auto al 15 jaar met het eerste model rijd.
als je de olie hebt vervangen, en het probleem is nog niet opgelost moet je compressie laten meten met koude motorolie. als de compressietest fouten geeft, dan moet het oliedrukventiel in de kop vervangen worden. dit betekend nokassen eruit, verntieltje uitboren, nieuwe erin tikken, en alles terugplaatsen (incl nieuwe distributie). het ventieltje (eigenlijk een ijzeren cilindertje met een piepklein gaatje) kost geen drol, de uren en materiaal om erbij te komen maken het uiteraard weer een stuk duurder.

9 van de 10 keer lost de olie het op. haal ook even de accupool er een half uurtje af, en reinig de luchtmassameter even met wat remmenreiniger (alleen er even tegen aan spuiten, uiteraard vanaf de zijde van het luchtfilter). eerste 5 tot 10 minuten loopt het motortje even wat onregelmatig, en als deze dan warm word stapgewijs opbouwen met "trappen".

5 minuten tot 3000 toeren optrekken, vijf min tot 3500 toeren optrekken, 5 min tot 4000 toeren optrekken. de rest van de dag tot 4500 toeren, dag erna tot 5000 toeren, dag erna tot 5500 toeren, dag daarna tot 6000 toeren. op deze manier sloop je de motor ook niet meteen. je kan ook na een kwartier al vol trappen, en meestal gaat dit goed, maar mijn methode geeft nooit problemen.

s6

Gebruikersavatar
zeeland
Berichten: 739
Lid geworden op: 03 dec 2006, 11:02
Woonplaats: vlissingen
Leeftijd: 44

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door zeeland » 19 nov 2008, 17:27

handig tip weer wat geleerd
ford

mondeo1993

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door mondeo1993 » 05 dec 2008, 21:03

Ik heb gemerkt dat de distrieriem al is vervangen in januarie 2008, hij heeft reeds een beurt gehad.
Ikzelf heb de olie compleet verwijderd uit het blok, tevens heb ik een nieuw oliefilter gemonteerd.
Deze heb ik rond de afsluitring ingesmeerd met de olie, voordat ik hem heb gemonteerd.
Daarna heb ik het blok gevuld met 5w30, deze werdt aanbevolen door iedereen, ik heb er 4,5 liter in gedaan. (inhoud van het blok in koude toestand).
Ik heb nu nog steeds een probleem met de "koude" start.
Als ik de auto start (koude toestand) en even laat draaien, ik zit er dan in en draai ff een sjekkie een minuutje lang.
en rij weg als de temp.meter in het eerste witte vakje staat is er niks aan de hand. (dit is het eerste witte blokje, nog voor de schaal van de temperatuur).
Start ik s'ochtends, en rij gelijk weg dan is er niks aan de hand totdat ik de koppeling intrap, de auto slaat dan laag in de toeren en slaat af.
Herstarten is vrij eenvoudig, ik trap het gaspedaal halverwege in en start de motor.
Ik moet de motor dan wel even op toeren laten lopen totdat mijn temp.meter op het eerder genoemde witte blokje staat.

Is dit echt het zogenoemde "zetec" probleem? of kan het zijn dat de auto choke defect is.
gemerkt heb ik dat er voornamelijk water (ipv koelvloestof) in het koelsysteem zit.

elcoholist

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door elcoholist » 05 dec 2008, 22:54

er is geen automatische choke, dit word volledig geregeld door het motormanament.

tot 95 mondeos zijn wel uit te lezen. hier komt het:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

elcoholist

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door elcoholist » 05 dec 2008, 22:56

storingscodes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

elcoholist

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door elcoholist » 05 dec 2008, 23:01

controleer tevens even een vacuumleiding.

als je voor de auto staat, zit er rechts van de motor op het inlaatspruitstuk onder de beugel van de bobine een t-stuk voor vacuumleidingen. dit t-stuk droogt uit en laat los, met bovenstaande problemen als gevolg.

zie onderstaand plaatje in rode cirkel. tis wel vol daar, dus voor de leek misschien handig om de bobine even te demonteren. eerst bobine eraf, 4 boutjes, dan beugel bobine eraf.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
dick1967
Berichten: 2978
Lid geworden op: 24 apr 2008, 21:57
Woonplaats: Ede Gelderland
Geslacht:
Leeftijd: 56

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door dick1967 » 06 dec 2008, 00:20

mooi verhaal met uileg :appl :appl hier heeft men wat aan.
dat gedeelte van uit lezen met een led wist ik nog niet :oops:
wij hebben de oude vertrouwde startester nog liggen die we nog gebruiken
maar dit is voor de ervaren hobby sleutelaar zeer handig
gr dirk
I het trotse bezit van een mk 4.5 1.6 tdci titanium station
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon

mondeo1993

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door mondeo1993 » 10 dec 2008, 18:39

Mijn dank is GROOT 8)
Hier kan ik wel wat mee, had al het idee dat het eventueel de "choke" is, of iets met het motormanagement.
Ik ga lekker aan de slag! :P
Heb inmiddels alles uitgeprint, snap het hele verhaal.
Enkel niet hoe ik aan de knipperende led kan zien welke storingscode hij aangeeft.

*Mondi*

Re: Uitlezen modeo clx e2 1993

Bericht door *Mondi* » 14 dec 2008, 18:32

Hoe is een mondeo welke is voorzien van een obdII aansluiting dan uit te lezen?
Het is wel een obdI systeem.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten