DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Voor vragen over de electronica en de voertuigcomputers
Gesloten
nickster46
Berichten: 203
Lid geworden op: 12 jul 2007, 17:41
Leeftijd: 38

DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door nickster46 » 09 aug 2011, 12:56

Na het lang uitgesteld te hebben, heb ik afgelopen weekend alsnog mijn accu naar de kofferbak verplaatst.
Voor de mensen die hun accu naar de kofferbak willen verplaatsen hierbij een beschrijving van hoe ik het heb aangepakt. Dit stukje heeft als doel te helpen met, of om ideeën op te doen voor het verplaatsen van de accu.

Gebruikte onderdelen:

- +/- 5 of 6 meter 50mm2 rode accukabel (verkrijgbaar bij o.a. watersportwinkels, +/- € 10 p/m)
- accuklemmen voor de + en de - polen van de accu (€ 3,20 per stuk, let op + en - zijn verschillende diktes)
- 2 kabelogen met M10 gat (€ 2,50 per stuk)
- afgesloten accubak (€ 14,95 bij de caravanboer/halfords/watersportwinkel)
- krimpkous om de kabelogen te isoleren
- een stekkerdoos voor in de tuin (spatwaterdicht, € 2,99 bij praxis)
- aluminium zelftappers

De + kabel doorvoeren naar achteren:
1. Als je voor de motorruimte staat heb je aan de rechterkant in de verste hoek (aan de ruitkant) een rubber zitten met een paar 'slurfjes' eraan, knip 1 slurfje eraf en haal de kabel door het rubber heen, je bent nu aangekomen in de ruimte waar de ruitenwisserstangen zitten;
2. Haal de ruitenwissers eraf, hierdoor kan de tweedelige plaat (rooster) weggehaald worden waardoor je werkruimte krijgt in deze ruimte;
3. Je ziet nu de motorkabelboom via een rubber naar binnen gaan, maak in dit rubber ook een gat en haal hier de accukabel doorheen (zorg wel dat je de gaten iets kleiner houdt dan de dikte van je accukabel, zodat het rubber nog afsluit);
4. pak binnen in de auto de kabel, ik heb de kabel achter de zekeringkast langs gehaald zodat hij niet in de weg komt te zitten (priegelklusje, weinig ruimte);
5. Haal de dorpels van voor tot achter los;
6. Leg de accukabel strak langs de dorpel naar achteren toe. zorg dat hij nergens tegen scherpe delen schuurt.
ik had 2 obstakels:
1. bij het tank/kofferbak-hendeltje zit een verhoging in het chassis, dit is het punt waar de voorstoel op geschroefd zit. je kan hier niet overheen met de kabel maar wel doorheen, voor het gemak het gat even uithollen met een dremel o.i.d.
2. Onder de achterbank naar de kofferbak toe, door dit gat loopt de kabel van de tank of de kofferbak. Dit gat heb ik met de dremel groter gemaakt en de kabel doorgevoerd zodat hij niet klem kan zitten tussen de achterbank en het chassis.
7. Je hebt nu de + kabel in de kofferbak liggen.
8. Als zekering heb ik een 250A ANL zekering+zekeringhouder genomen op ongeveer 15cm van de accu.
9. De kabel is weggewerkt achter de bekleding.

De accu:
Ik heb een onderhoudsvrije accu gebruikt en ter voorkoming van giftige dampen en stank etc. heb ik een afgesloten accubak gekocht en daar de accu in geplaatst. De accubak heb ik met 4 aluminium zelftappers vastgeschroefd in de bodem.

de - kabel:
Ik heb hiervoor ongeveer een halve meter 50mm2 kabel gebruikt en hier een kabeloog op laten persen. (kan ook solderen)
Mijn accu komt aan de linkerkant in de kofferbak tussen de wielkast en het achterlicht.
Als je de bekleding weghaalt aan de zijkant zie je in de onderhoek van de wielkast en de 'losse plaat' een gat zitten. dit gat is groot genoeg om met een M10 bout het kabeloog van de minkabel op vast te zetten. zorg wel dat je het metaal goed kaal maakt. Schroef het kabeloog tegen het chassis aan en monteer met de negatieve accuklem de kabel op de accu. Beide accuklemmen zijn bij mij schroefklemmen, dus geen solderen of persen.

De verbindingen in de motorruimte:
In de motorruimte heb je nu de oude plus en min kabels hangen.
Bij mij zaten er twee losse draden op de minkabel, deze heb ik rechtstreeks op het chassis geschroefd met een bout waar de originele (en verwijderde) accuplaat mee vast zat.
De zekeringkast zit in de oude situatie ook op de accuplaat geschroefd en komt los te hangen als je de accuplaat verwijderd, met behulp van een simpel beugeltje heb ik deze op het chassis vastgeschroefd.
De dikke minkabel heb ik rechtstreeks op het chassis geschroefd op een bevestigingspunt van de originele accuplaat (wel goed de verf verwijderen van het metaal)

Op mijn originele pluskabel zat nog een haakse 'plaat' waar 4 losse rode draden bijeen komen en op de accuklem geschroefd zitten. Dit is een onhandig onderdeel en hier moest ik dus vanaf.
Op mijn zelf getrokken nieuwe pluskabel heb ik eveneens een kabeloog laten persen. Het kabeloog en de originele accukabel heb ik dmv een M10 bout en moer + grote ring mbv kabelogen verbonden.
De losse plaat op de pluskabel met de 4 rode draden heb ik verwijderd: de 4 rode draden doorgeknipt en deze 4 draden vervolgens samengepakt, gestript en in één kabeloog vastgemaakt. Dit kabeloog wordt tezamen met de nieuwe accukabel en de oude accukabel aan elkaar verbonden dmv de M10 bout en moer.

Dit kan natuurlijk niet los in de motorruimte blijven hangen, daarom heb ik een stekkerdoos gekocht voor in de tuin (spatwaterdicht) en deze tegen het chassis geschroefde met aluminium zelftappers. De stekkerdoos was nog niet voorzien van gaten. Dus deze kon ik zelf naar eigen behoefte met een stanleymes uitsnijden. Ik had drie gaten nodig:
1. Voor de nieuwe accukabel aan de bovenzijde;
2. voor de oude accukabel aan de onderzijde;
3. voor de 4 rode draden, die ik samen heb gepakt, die zodoende 1 'kabel' vormen.

De gaten heb ik uitgesneden en de kabeluiteinden aan elkaar verbonden in de doos. het deksel erop en klaar is kees!

Hieronder een paar foto's even snel genomen met de telefoon.
Dit is een foto van de stekkerdoos waarin ik de verbinding van de pluskabels heb gelegd. Deze heb ik inmiddels wel zwart gespoten.
Afbeelding

Hieronder mijn oude accu in de testopstelling, deze is later vervangen door de nieuwe accu, geplaatst in de accubak.
Afbeelding


Voor de nieuwsgierige mensen die zich afvragen WAAROM???
ten eerste omdat je een cleanere engine bay krijgt (ik vind het er mooier uitzien zonder accu)
ten tweede omdat ik nu veel meer werkruimte heb, bijvoorbeeld bij mijn koplamp.
ten derde, de hoofdreden, voor een Ram AIR intake. Ik heb morette twin koplampen waarbij de binnenste lampen verwijderd zijn voor meer koude luchtdoorlaat in de motorruimte (dat is nodig omdat mijn RVS 4-1 uitlaatspruitstuk (ontworpen voor een Focus, aangepast voor mijn mondeo) behoorlijk wat hitte afgeeft, ondanks de heat wrap) De rechterkant van de koplamp luchtinlaat zal dmv een buis/slang naar de luchtfilterbox geleidt worden om zoveel mogelijk koude rijwind in te laten.

De Morette koplampen
Afbeelding

Gebruikersavatar
eedwin
Berichten: 1758
Lid geworden op: 23 jun 2008, 19:23
Woonplaats: Oost Groningen
Leeftijd: 51

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door eedwin » 09 aug 2011, 14:34

Leuk klusje. En een kleurige engine bay.

Al zal het voor een diesel misschien niet goed werken ivm de hogere stromen die met kou nodig zijn om te starten.

En nog een voordeel:
De koffer heeft nu een goede + voor een versterker.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Mondeo MK1 '96[KLIK] voor Showroom
1.8 16V LPG-G3
> 374.000km !!!!

Gebruikersavatar
Bas
Oud team-lid
Oud team-lid
Berichten: 5910
Lid geworden op: 02 mar 2008, 19:42
Woonplaats: Annen
Geslacht:
Leeftijd: 43
Netherlands

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door Bas » 09 aug 2011, 18:22

 ! Bericht van: Bas
graag wel erom denken de foto's even te uploaden ipv te plaatsen via externe bron
Ford Mondeo station 1.6 TDCI bwjr 2015 Titanium
Volledig onaangepast, gewoon veel opties.

Gebruikersavatar
manuel
Berichten: 2889
Lid geworden op: 07 mar 2009, 23:44
Woonplaats: Emmen
Geslacht:
Leeftijd: 49

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door manuel » 09 aug 2011, 20:05

mm enkele dingen waar je op moet letten

a- is dit rdw goedgekeurt?? zou het toch even laten checken.
b- is je kabel voldoende gezekerd binnen enkele cm van je accu (is rdw eis)
c- heb je niet teveel verlies vanaf je dynamo om je accu goed op te laden (ik vind 50 mm nogal klein voor zo's lange afstand)
ast nait giet zoalst mot dan mot ut moar zoalst giet
Ford Mondeo platinum station 2006 2.0 tcdi 130 pk

Gebruikersavatar
eedwin
Berichten: 1758
Lid geworden op: 23 jun 2008, 19:23
Woonplaats: Oost Groningen
Leeftijd: 51

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door eedwin » 09 aug 2011, 22:51

manuel schreef:mm enkele dingen waar je op moet letten

a- is dit rdw goedgekeurt?? zou het toch even laten checken.
b- is je kabel voldoende gezekerd binnen enkele cm van je accu (is rdw eis)
c- heb je niet teveel verlies vanaf je dynamo om je accu goed op te laden (ik vind 50 mm nogal klein voor zo's lange afstand)
A- kan ik niets over vinden, enige wat ik weet is dat een accu niet in de bestuurderscompartiment mag of in een afgesloten box met ontluchtingsslang naar buiten. Wel moet hij goed deugelijk vast zitten.
B- De + van je accu voorin loopt zo door naar de startmotor en naar de dynamo, ongezekerd
C- verlies? voor een diesel veel belangrijker, anders een Ampere meter ertussen om te kijken.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Mondeo MK1 '96[KLIK] voor Showroom
1.8 16V LPG-G3
> 374.000km !!!!

Gebruikersavatar
manuel
Berichten: 2889
Lid geworden op: 07 mar 2009, 23:44
Woonplaats: Emmen
Geslacht:
Leeftijd: 49

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door manuel » 09 aug 2011, 23:44

eedwin schreef:
manuel schreef:mm enkele dingen waar je op moet letten

a- is dit rdw goedgekeurt?? zou het toch even laten checken.
b- is je kabel voldoende gezekerd binnen enkele cm van je accu (is rdw eis)
c- heb je niet teveel verlies vanaf je dynamo om je accu goed op te laden (ik vind 50 mm nogal klein voor zo's lange afstand)
A- kan ik niets over vinden, enige wat ik weet is dat een accu niet in de bestuurderscompartiment mag of in een afgesloten box met ontluchtingsslang naar buiten. Wel moet hij goed deugelijk vast zitten.
B- De + van je accu voorin loopt zo door naar de startmotor en naar de dynamo, ongezekerd
C- verlies? voor een diesel veel belangrijker, anders een Ampere meter ertussen om te kijken.

a- er gelden bepaalde eisen ik weet niet precies welke.
b- een kabel mag een max lengte hebben en niet zomaar ongezekerd naar achteren lopen zover ik weet. ik zou het zowieso niet een prettig idee vinden. een keertje een slechte plek die je kabel doorschuurt met kortsluiting als gevolg krijg je leuk vuurwerk van.
c- het starten van een diesel en benzine neemt evenveel stroom alleen een diesel moet voorgloeien en gebruikt dus langer stroom waardoor een zwaardere accu nodig is.
ast nait giet zoalst mot dan mot ut moar zoalst giet
Ford Mondeo platinum station 2006 2.0 tcdi 130 pk

Gebruikersavatar
SToepie2002
ICT
ICT
Berichten: 11749
Lid geworden op: 26 jul 2009, 23:07
Beperking(en): Ik heb last van AMHD
Woonplaats: Utrecht
Geslacht:
Leeftijd: 57
Netherlands

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door SToepie2002 » 10 aug 2011, 00:03

De startmotor in een diesel is meer kW hoor, vraagt dus meer stroom.....

Gloeien gaat vaak nog door als het lampie al uit is, dus ook tijdens het starten!

En zelfs daarna omdat het een lagere uitstoot van troep geeft, en een mooiere (koude) motorloop. Gloeitijden van 1 minuut na starten zijn niet ongebruikelijk...
7e Mondeo: Mk4.5 Wagon - Panther Black 2.0 Powershift v2 + ATM kuur
Hobby's: auto's met een D of E label (A, B, C is te traag of te duur in aanschaf en F wordt gewoon ook te duur)
Afbeelding

Gebruikersavatar
eedwin
Berichten: 1758
Lid geworden op: 23 jun 2008, 19:23
Woonplaats: Oost Groningen
Leeftijd: 51

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door eedwin » 10 aug 2011, 12:24

BMW's hebben de accu ook achterin. Daar ligt volgens mij niet eens een 50mm2 in. Weet niet hou dat gezekerd is.
Tuurlijk gaat veiligheid voor alles, en ts heeft er een dikke zekering tussen.
Benzine auto's starten al met 30Ah accu's waar een diesel minimaal 60Ah nodig heeft. (liever meer)
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Mondeo MK1 '96[KLIK] voor Showroom
1.8 16V LPG-G3
> 374.000km !!!!

nickster46
Berichten: 203
Lid geworden op: 12 jul 2007, 17:41
Leeftijd: 38

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door nickster46 » 12 aug 2011, 09:54

A. Ja, mits hij goed vast staat, en ik heb hem in een afgesloten accubak zitten.
B. zie tekst, (250A ANL op 15cm van de accu)
C.50mm2 is dik genoeg. Zoals Eedwin al zegt: auto's die standaard de accu achterin hebben, hebben deze dikte niet (dit heb ik natuurlijk eerst even nagekeken) En daarbij, in de meeste 'battery relocation kits' die ik gezien heb uit USA zitten minder dikke kabels (2 gauge / 35mm2). En de motortjes die ze daar aanslingeren zijn geen lullige grasmaaiermotortjes :)


@ Eedwin: ik zag in je fotoboek dat je ook een carpc in je auto hebt gemaakt? dat heb ik ook. Ik heb op basis van een Asus EEE PC en een lilliput touchscreen en nog veel meer hardware een carpc gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
eedwin
Berichten: 1758
Lid geworden op: 23 jun 2008, 19:23
Woonplaats: Oost Groningen
Leeftijd: 51

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door eedwin » 12 aug 2011, 11:07

Nice install !!!!!!

Maar ik heb een dubbel-DIN radio-dvd-mp3-etc speler met een 7inch scherm.
Wil er wel graag een car-pc in hebben, maar dan geen laptop. Gewoon een mini pc.
Een tablet vind ik nog ff te duur en heeft niet genoeg toepassingen. Zoals normale radioontvangst.
Via internet kun je veel ontvangen, maar dat gaat je veel download limiet kosten.

Al kun je een tablet wel makkelijker buiten de auto gebruiken (ook ivm inbraak) ik heb al een telefoon en die voldoet voor mij (onderweg)
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Mondeo MK1 '96[KLIK] voor Showroom
1.8 16V LPG-G3
> 374.000km !!!!

Gebruikersavatar
eedwin
Berichten: 1758
Lid geworden op: 23 jun 2008, 19:23
Woonplaats: Oost Groningen
Leeftijd: 51

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door eedwin » 12 aug 2011, 11:09

Ps. Ik mis een how-to van je instalatie.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.

Mondeo MK1 '96[KLIK] voor Showroom
1.8 16V LPG-G3
> 374.000km !!!!

nickster46
Berichten: 203
Lid geworden op: 12 jul 2007, 17:41
Leeftijd: 38

Re: DIY: Accu naar de kofferbak verplaatsen (Semi How-To)

Bericht door nickster46 » 12 aug 2011, 12:03

De how to is niet zo spannend, tenzij ik ieder schroefje in detail ga beschrijven. Dan ben ik wel effe bezig.

In een notendop:
Het scherm:
Lilliput 7 inch touchscreen ingebouwd in het middenpaneel (met behulp van polyesterhars het framepje gemaakt.
Dit scherm heeft een vga ingang en de touchscreen gaat via usb. voeding van het scherm via de sigarettenaansteker.

De radio moest wijken en hiervoor heb ik de asbak weggeslepen en het frame van de radio met behulp van polyesterhars vastgemaakt aan het plastic van de middenconsole.
In het paneel waar de radio zat heb ik alle frames en ijzeren plaatjes weggehaald voor meer ruimte.

De pc:
Asus EEE pc. scherm eraf gehaald, twee draadjes op de aan/uit knop (printplaatje) gesoldeerd en naar de armsteun getrokken. daar een one-touch schakelaar gemaakt om de pc aan/uit te zetten. De ventilatiegaten van de pc groter gemaakt voor meer koeling.
De accu in de Asus laten zitten om het starten te overleven.
Een Haicom bluetooth usb muis voor de navigatie (weggewerkt in een plastic paneel van een mondeo met open dak (ik heb geen open dak maar alleen het dakpaneel, waar het schuifdak motortje in zit gemonteerd om e.e.a. te kunnen wegwerken)
Tussen de radio en het scherm een platte usb dvd speler weggewerkt.

De pc heb ik weggewerkt achter het dashboardkastje.

Software: Centrafuse

Wat kan ik ermee:
Navigatie (gebruik ik nooit)
Ipod scrollen
dvd's kijken
usb stick afspelen.
internetten (telefoon als hotspot gebruiken).

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast