startonderbreker verwijderen

Voor vragen over de electronica en de voertuigcomputers
cassandra

startonderbreker verwijderen

Bericht door cassandra » 26 jul 2011, 16:27

Hallo Allemaal,

Kunnen jullie ons helpen?
We hebben best wel een probleem met onze mondeo.
We hebben hem nu 3 weken en het is ondertussen al 5 keer gebeurd dat hij niet wil starten door de startonderbreker.
We hebben een paar keer de accu los gemaakt voor een kwartier en daarna starte hij weer gewoon netjes.
S'ochtends bij de 1e start van de dag is er niks aan de hand maar zodra hij een 2e of 3e keer gestart moet worden lukt het niet meer.
Nu hebben we van een garage te horen gekregen dat dit de startonderbreker is en dat die het beste eruit gehaald kan worden.
Deze garage heeft geen boekje en geen idee hoe hij het beste eruit gehaald kan worden.
Weet iemand van julie hoe we het beste te werk kunnen gaan?

Mijn man moet elke ochtend een flink stuk rijden om van en naar zijn werk te gaan en kan dus zonder startende auto niet terug komen.
Nu staat hij weer op zijn werk te wachten tot de mondeo weer wil starten...

Kan iemand mij helpen met een paar tips?
Dan ga ik er vanavond of morgen nog mee aan de slag :innocent:

Alvast bedankt!!!

Gebruikersavatar
SToepie2002
ICT
ICT
Berichten: 11749
Lid geworden op: 26 jul 2009, 23:07
Beperking(en): Ik heb last van AMHD
Woonplaats: Utrecht
Geslacht:
Leeftijd: 57
Netherlands

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door SToepie2002 » 26 jul 2011, 16:38

Volgens mij is dat niet te verwijderen bij een Mondeo....
7e Mondeo: Mk4.5 Wagon - Panther Black 2.0 Powershift v2 + ATM kuur
Hobby's: auto's met een D of E label (A, B, C is te traag of te duur in aanschaf en F wordt gewoon ook te duur)
Afbeelding

cassandra

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door cassandra » 26 jul 2011, 16:43

Niet?
Volgens de garage wel, maar die had er niet de juiste boekjes voor vertelden ze.
Hoe kunnen we anders dit probleem oplossen?
Lijkt me toch dat op de een of andere manier de startonderbreker omzeild moet kunnen worden,
of ben ik nou heel blond aan het denken? :blush:
:hmmm:

HANSBEUS
Berichten: 112
Lid geworden op: 15 jan 2007, 20:45
Woonplaats: Valkenswaard
Leeftijd: 69

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door HANSBEUS » 26 jul 2011, 17:09

Ik zou eerst eens het batterijtje in de contactsleutel vernieuwen........

Succes,

Hans.
Mondeo Collection 2,0 TDCI Wagon 130pk.
Blue Mica Silver, 2003.

Gebruikersavatar
MPX
Berichten: 1599
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:22
Beperking(en): Teveel om op te noemen :-)
Woonplaats: Zwijndrecht
Geslacht:
Leeftijd: 60
Contact d.m.v.:

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door MPX » 26 jul 2011, 17:20

Dat heeft er niets mee te maken, startonderbrekerchip is passief.
Ex MK3 1.8 2001, Ex 2.0 2003

Gebruikersavatar
PeterW
Berichten: 182
Lid geworden op: 21 jul 2011, 18:48
Woonplaats: Nunspeet
Leeftijd: 35
Contact d.m.v.:

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door PeterW » 26 jul 2011, 18:16

Weet niet of dit van toepassing is op een ford mondeo, maar mijn (nu nog) huidige auto, had ik ook die startproblemen, dit was op te lossen door een antenne ring in het contact te vervangen, waardoor de code vervolgens weer goed uitgelezen werd en dus de onderbreking uitgeschakeld werd.
Ford Mondeo Ghia Executive, 2.2 TDCI 155PK, MK3 2005
- Half Leder/Alacantara, Denso Nav/Audio Unit, Instapverlichting,
Houtinleg, 6CD Wisselaar, trekhaak etc.

cassandra

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door cassandra » 27 jul 2011, 09:14

@hans, de batterijtjes hebben we als eerste vervangen, daar lag het niet aan.
@PeterW ik ga het gelijk doorsmsen aan mijn man, bedankt!

We hebben even overleg gehad met onze zeer technische buurman en die gaat de startonderbreker ertussenuit halen als we dit weekend nog geen goede oplossing hebben gevonden.
De hele nacht is nu de accu los geweest en vanmiddag gaat er weer geprobeert gestart te worden.
Ik hoop dat het lukt, dan hebben we vanavond de auto weer bij de deur staan.

cassandra

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door cassandra » 28 jul 2011, 12:03

Onze mondeo rijd weer :appl
Nou ja, hij start weer, laat ik het zo beter formuleren ;)
Wat nou het probleem is blijft wat onduidelijk.
Het lijkt mij dat er technisch iets niet helemaal goed zit bij de startonderbreker,
maar wie ben ik?

Er is een suggestie gekomen van een collega van mijn man dat hij de auto op een andere plek moet parkeren bij het bedrijf,
dat er misschien een stoorzender vanuit het bedrijf komt waardoor hij niet start.
Wel valt het mijn man op dat de startproblemen alleen zijn wanneer hij bij zijn werk staat geparkeerd.
Dit lijkt me wel wat ver gezocht, maar zou dat kunnen?
Hier thuis en in de buurt hebben we hier eigenlijk geen last van gehad.
En meedere collega's van mijn man hebben startonderbreking op hun auto zitten en die hebben nergens last van. :wacko:

Dus ik snap het even niet meer.
Het is trouwens een later ingebouwde startonderbreker volgens manlief,
we hebben er geen boekjes van kunnen vinden en tussen de originele boekjes word met geen woord gerept over startonderbreking.
Ik blijf het heel raar vinden, maar volgens mijn man is er al flink aan de mondeo geklust voordat we hem kochten.
Zo bleken er allerlei onderdelen te missen uit de remschoenen achter die er toch echt wel op horen te zitten,
is er wat aan de moter geknutselt (volgens mijn man)
en zijn er nog een paar kleine mankementen gevonden die om oplossing vragen.

Weten jullie of het kan liggen aan een stoorzender van buitenaf waardoor de startonderbreker blokkeerd????

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 1002
Lid geworden op: 15 mar 2011, 11:18
Woonplaats: Rijen
Geslacht:
Leeftijd: 33

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door Robin » 28 jul 2011, 12:10

Dat kan altijd wel denk ik! Technisch gezien is het zelfs mogelijk dat een lantaarnpaal met n bijna kapotte/knipperende lamp een stoorzender is, dat kom je nog wel eens tegen dat het een wifi netwerk stoort. Niet dat het nu het geval is :P Maar het is maar een voorbeeldje van hoe gevoelig apparatuur kan zijn!
Verkocht:Ford Mondeo MK3, Hatchback (Ghia uitvoering), 2.5 V6 170PK uit 2003! Klik! Kmstand Mei 2011: 103.000 - April 2014: 151.000
Verkocht: Mondeo MK3, Sedan (First Edition), 1.8i 125PK uit 2001!

Gebruikersavatar
Davey
Oud team-lid
Oud team-lid
Berichten: 7358
Lid geworden op: 01 aug 2007, 08:50
Woonplaats: Zeist
Geslacht:
Leeftijd: 47
Contact d.m.v.:
Indonesia

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door Davey » 28 jul 2011, 13:52

renualt heeft het een tijdje gehad als je de auto dicht in de buurt of onder een hoogspanningsmast parkeerde, met de zonnestorm van een jaar (of twee) geleden werden er ook soortgelijke problemen gemeld. externe factoren kunnen dus zeker invloed hebben.
2017 Fiesta STline Frozen White
Fully loaded when I'm in


"as final touch, the Almighty created Davey..."

Gebruikersavatar
NeverDespair
Donateur
Donateur
Berichten: 3862
Lid geworden op: 27 dec 2007, 14:45
Woonplaats: Amstelveen
Geslacht:
Leeftijd: 76
Netherlands

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door NeverDespair » 28 jul 2011, 14:05

...dus op het werk van je man de Mondeo eerst maar eens aan de andere kant van het gebouw neerzetten.....
Van superfijne 2.2 TDCI Wagon Platinum MK III 2006, 151,2 pk->177,7 pk en 398 Nm->454 Nm met zware caravan
Naar superluxe Fiësta Mk8 1.0 Titanium Automaat 2018 met Sync 3 en bomvol met alle opties, zonder zware caravan

Gebruikersavatar
king
Berichten: 928
Lid geworden op: 25 dec 2007, 22:45
Woonplaats: Sneek
Geslacht:
Leeftijd: 54
Netherlands

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door king » 28 jul 2011, 20:45

Ik had een tex alarm op de auto. Ook problemen mee gekregen. Bleef soms 1 knipperlicht branden en dan wou de auto niet starten. Accu los en weer goed. Ik heb het alarm door iemand in Leeuwarden er uit laten halen. Was iemand die ook alarmen inbouwde voor garage bedrijven. Nadeel is dat ik geen afstandsbedoening meer heb om de deuren van afstand te openen of te sluiten.
Ford S-Max 2.0 Titanium
bj 9-2007, panoramadak
parkeersensoren voor/achter, CC, AC, 8 voudig elec verstelbare stoelen L+R. Navigatie,
16 inch lm met 215-60-16 in de winter en 235-35-20 Jaguar velgen in de zomer.
kmst 169.000, kleur White grape

Gebruikersavatar
SToepie2002
ICT
ICT
Berichten: 11749
Lid geworden op: 26 jul 2009, 23:07
Beperking(en): Ik heb last van AMHD
Woonplaats: Utrecht
Geslacht:
Leeftijd: 57
Netherlands

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door SToepie2002 » 28 jul 2011, 20:49

Ow een aftermarket ding... had dat meteen gezegd! Ik was uitgegaan van de fabrieks versie... die kan er niet uit.

Afijn, zo een los kastje werkt meestal op 433MHz. Een bandje waar het nogal druk kan zijn, en waar nogal eens wat radioverkeer in de buurt zit. Het kan heel best zijn dat er "op het werk" een flinke zender staat, waardoor het kastje niet wil reageren op de sleutel.

Zit er ook een LED in het dashboard, om aan te geven of de auto al dan niet actieve startonderbreking heeft?

Als die dan ook niet dooft, is radiostoring de oorzaak. Als die wel dooft, en de auto nog steeds niet start, is er een relais versleten (meest waarschijnlijk het feitelijke start onderbrekings relais in het aftermarket doosje).

Meestal ben ik die aftermarket doosjes tegengekomen in de middenconsole, achter de radio.

groet,
David
7e Mondeo: Mk4.5 Wagon - Panther Black 2.0 Powershift v2 + ATM kuur
Hobby's: auto's met een D of E label (A, B, C is te traag of te duur in aanschaf en F wordt gewoon ook te duur)
Afbeelding

cassandra

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door cassandra » 29 jul 2011, 14:41

We gaan er vanuit dat het een aftermarket ding is ja omdat we er nergens in de boekjes iets over kunnen vinden.
Er zit ook een knipperende led in het dashboard, die blijft knipperen wanneer hij niet wil starten en stopt met knipperen als hij wel start.
(manlief staat weer stil op zn werk, staat vandaag aan de andere kant van het gebouw geparkeerd)
Hij heeft het WiFi netwerk van de baas net uitgeschakeld en de accu weer los gehaald, hopenlijk start hij over een half uurtje wel weer.
Zo'n aftermarket geval, is dat nog een beetje makkelijk te verwijderen?

Grrr, word helemaal kriegel van die startonderbreker! :sick:

Gebruikersavatar
SToepie2002
ICT
ICT
Berichten: 11749
Lid geworden op: 26 jul 2009, 23:07
Beperking(en): Ik heb last van AMHD
Woonplaats: Utrecht
Geslacht:
Leeftijd: 57
Netherlands

Re: startonderbreker verwijderen

Bericht door SToepie2002 » 29 jul 2011, 16:10

Da's mooi, als de LED idd ook niet dooft, dan heeft de ontvanger de code van de sleutel niet gezien.

Probeer in zo een geval eens de sleutel (of misschien zijn het wel van die remote kastjes) te bedienen terwijl je deze dichtbij:

1 de middenconsole
2 de voetenruimte links
3 de voetenruumte rechts

houdt.

Wellicht 'ziet' de ontvanger het dan WEL.

Zitten er op de sleutels/kastjes nog LED's om te laten zien dat je ze aan het bedienen bent??

Verwijderen lukt meestal vrij eenvoudig hoor, eerst het kastje vinden, en dan even meten welke twee draden worden verbonden om te 'mogen starten'. EN dan die draden vast aan elkaar maken. Klaar.

Bij een bij de auto geintegreerde startonderbreker kan je deze niet buiten werking stellen. Bij Ford iig niet. Bij vage merken (VW, Audi, Seat etc) wel.....

Groet,
David
7e Mondeo: Mk4.5 Wagon - Panther Black 2.0 Powershift v2 + ATM kuur
Hobby's: auto's met een D of E label (A, B, C is te traag of te duur in aanschaf en F wordt gewoon ook te duur)
Afbeelding

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast